2007. február 2.

Sör vakteszt


Még az egyetemen marketingórán mutatott rá az oktatónk, hogy igaziból az emberek többsége nem sört, hanem márkát választ. Ennek demonstrálására önkénteseken bemutatta, hogy még a sörökről nagyon határozott véleménnyel rendelkezők sem tudták megkülönböztetni kedvenc sörmárkájukat a hasonló kategóriás többi sörtől a vaktesztek során.



A múltkori vegasi úton leteszteltem jóbarátomat amerikai sörökkel. A teszt lényege, hogy 5 mintát kapsz egymás után és meg kell mondanod, hogy melyik kóstoló melyik sörmárkából való. Nehezítésképpen akár kaphatod ugyanazt többször is. Nos, elég alacsony eredményt ért el, már nem is emlékszem, hogy jobb válaszokat adott-e, mintha véletlenül tippelt volna valaki.

Most hétvégén a munkatársaimmal rendeztünk bulit, ahol elég tapasztalt sörivókat állítottunk a teszt elé, az itteni olcsóbb sörök kínálatát felhasználva egy két kakukktojással. A következő minták voltak:

  • Olcsó amcsi sörök nagyjából a Dreher, Borsodi stb. kategória itteni megfelelői: Michelob Light, Michelob Ultra, Miller, Miller Light, Bud, Bud Light, Coors
  • Abc-ben kétszer drágább import sörök: Heineken, Corona Light
  • Yazoo: helyi sörmárka helyi sörfőzdéből. Nem hagyományos világos sör.
Nos, az összeredmény elég lesújtó volt. Már az is ritka és kiemelkedő teljesítménynek számított, hogyha valaki a kedvenc sörmárkáját megtalálta. Volt olyan magabiztos fiatalember, aki azt állította, hogy ő mindet felismeri és 0, azaz nulla sört talált el helyesen az 5-ből.

Javaslom mindenkinek, hogy tesztelje le magát és ismerőseit, mert nagyon tanulságos tud lenni az eredmény. Gyakorlatilag mindez azt jelenti, hogyha bemegyünk egy bárba, akkor a csapos azt ad nekünk szinte, amit akar, nem fogjuk észrevenni.

Vigyázni kell, hogy azonos hőmérsékletű legyen az anyag és azonos kategóriájú söröket kell használni, pl. ne Guiness-t hasonlítsunk búzasörhöz, hanem búzasört búzasörrel, világost világossal mérjünk össze.

Gyanítom, hogy hasonló eredmények születnének azonos kategóriájú (de akár kétszeres árkülönbséggel forgalmazott) borok, pezsgők, csokoládék, konyakok tesztjei során is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése