2006. szeptember 5.

Ki írja a Wikipédiát?

Talán a legérdekesebb, Wikipédiával kapcsolatos esszé a közelmúltból. Végre nem egy kívülálló hord össze féliginformált butaságokat.

Who Writes Wikipedia

A lényeg: az editcount (módosítások darabszáma) félrevezető, a darabra legtöbbet szerkesztő felhasználók csak szöszmötölnek, apróságokat javítgatnak. A számlálónak mindegy, hogy 1 elütést javítottam ki, vagy 10 gépelt oldalt vittem be, pontosan 1-gyel fog növekedni.
Aaron Schwartz szerint a valóságban a konkrét tartalom nagy részét, pont a keveset szerkesztő felhasználók írják.
Ebből következik, hogy hiba elsősorban a hardcore Wikipédisták életének megkönnyítésére építeni a közösség működési elveit. Ehelyett éppen inkább az újoncokra kéne koncentrálni.

Az én véleményem, hogy naná, hogy félrevezető az editcount. A HuWikiben a 3 legtöbbet szerkesztő "felhasználó" mind robot. :) Az editcount egyetlen előnye, hogy viszonyag könnyen kinyerhető az adatbázisból.

Ezenkívül van aki mondatonként írja a cikkeit, van aki meg offline és csak bemásolja, mikor készen van. Köztük akár 50-100x-os eltérés lehet az editcountban, miközben a bevitt tartalom ugyanaz.

Persze szívesen látnék mégtöbb számot illetve részleteket a módszeréről.

4 megjegyzés:

  1. Egyertelmu, hogy az editcount felrevezeto. Pelda az en editcount statisztikam, regisztracio utan marciusban es aprilisban a ket honap alatti ~200 szerkesztesemmel sokkal tobb tartalmat hoztam ossze (komplett szocikkeket pl.), mint a mult honapban ~1900 szerkesztessel. Aki komoly kovetkeztetest levon az editcountbol, az bolond :) [Meg ott van alul a „Zen Wisdom” mindig, okossagok vannak benne.]

    Egyebkent ez az egesz Wikipedia projekt lassan nem mas [nem is volt mas(?)], mint egy nagy, ossznepi tomegpszichologiai es filozofiai game. Lassan mar igencsak sokat foglalkozunk a szerkesztok analizalasaval, szerkesztesi korkepevel, a projekt analizalasaval, es hasonlo „meta-tevekenysegekkel”…

    VálaszTörlés
  2. Ugyanez a gondom nekem. Mostanában egyre több szünetet kell tartanom, egyre hosszabb ideig. Nem találom az egyensúlyt. Küzdök az enwikin, h admin legyek és néha rájövök, hogy nem teszek hozzá tartalmat csak szervezek. És ez szörnyű érzés, régen nem így volt. A magyaron már nem is írok. Kezdek megfenekleni... Valami egyensúlyt kell találjak, vagy beleszürkülök a wikikbe.

    VálaszTörlés
  3. Meg már a Nikita félék beszólásait sem bírom, ezért nem megyek a találkozóra. Nincs erre szükségem, inkább a háttér...

    Anyway az enwiki RFA-ben szinte csak az editcount dönt. Azt bontják ízekre és az alapján szavaznak, mert nem ismerhet mindenki mindenkit. EZ alapján viszont az én közel 4000-mel senki vagyok, és kell a 6k, hogy indulhassak. Hiába lennék most is megfelelő admin. Direkte nem mondtam jót. Attól még messze vagyok...

    Mit látna a kollega megoldásnak az editcountitis ellen?

    VálaszTörlés
  4. NCurse, ha mindezt nem bírod, akkor nem értem miért akarsz admin lenni.

    Az admin egyrészről takarító másrészt a részeg, begőzölt verekedőket szétválasztó rendőr.

    Egyébként fel kell tenni a godmode lightot vagy más JavaScriptet és visszaállítani a vandalizmust pár hónapig.

    Olyan ez az EnWikiben főleg, mint egy online szerepjáték. Nyomatod a taposómalmot hónapokig hogy elérd a 60-as szintet (sysop).

    VálaszTörlés